Stichting Roder Jongenskoor

In april 2018 is de Stichting Roder Jongenskoor opgericht. Zij is de juridische entiteit van het Roder Jongenskoor en behartigt haar belangen. De Stichting RJK stelt zich ten doel om kinderen, jongeren en volwassenen kennis te laten maken met klassieke muziek, in het bijzonder de koorzang. Kwaliteit is daarbij de kern! Het Roder Jongenskoor streeft ernaar onderscheidend te zijn, ontwikkelingsgericht te werken met een groot commitment van ouders en anderen.

Kwaliteit is de kern

Het Roder Jongenskoor streeft naar het bereiken van minimaal een semi-professioneel niveau van musiceren. We willen getalenteerde jongens daarmee de gelegenheid geven zich op muzikaal gebied optimaal te ontplooien. Ze moeten zonder problemen door kunnen stromen naar het conservatorium. Om de kwaliteit hoog te houden wordt veel energie gestoken in werving en scholing van jongens.

Onderscheidend

Het Roder Jongenskoor onderscheidt zich door vast te houden aan de Anglicaanse traditie. Het koor is opgebouwd naar Engels voorbeeld. De Engelse traditie wordt verder zichtbaar in repertoire, klankopbouw, presentatie en stijl. Om deze traditie vast te kunnen houden en te voeden, onderhouden we zoveel mogelijk contacten met Engelse collega’s en maken we concertreizen naar Engeland. Verder wordt naast de Anglicaanse traditie ook gewerkt in een breder scala aan klassieke genres, waaronder natuurlijk de Mattheus Passion.

Ontwikkelingsgericht

De vorige dirigent, Rintje te Wies, heeft een eigen methode voor het muziekonderwijs ontwikkeld. Dit stelt ons optimaal in staat jonge kinderen een stevige basis te geven, zodat ze hun muzikale talent optimaal kunnen ontplooien.

Commitment

Het Roder Jongenskoor hecht veel waarde aan de onderlinge betrokkenheid van koorleden en hun ouders. Dat stelt ons in staat om een veilige omgeving te vormen waarin talent tot bloei kan komen. De leiding en de ouders – professionals en vrijwilligers – werken hiervoor nauw samen. Een ontwikkeling die we constant voeden. Daarnaast streven we naar betrokkenheid van het publiek en de pers, sponsors en donateurs. Samenwerking vormt de basis voor het welslagen van het vele werk binnen de Stichting Roder Jongenskoor.

Bestuur en dagelijkse leiding

Voorzitter: Chris Beuker