Dirigent

Jaap de Kok (*1998) is sinds oktober 2022 dirigent en artistiek leider van het Roder Jongenskoor. Hij behaalde zijn Bachelor Orgel Cum Laude aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen bij Theo Jellema en Erwin Wiersinga. Daarnaast volgde hij integraal hoofdvak piano bij Nata Tsvereli. Jaap heeft masterclasses gevolgd bij Wolfgang Zerer, Paola Crivellaro, Ville Urponen en Christophe Mantoux. Hij behaalde in 2017 de derde prijs op het SGO orgelconcours en in 2018 werd hij tijdens dit concours winnaar van het conservatoriumstudenten-klassement.
Sinds september 2017 studeert Jaap ook Koordirectie aan het PCC bij Louis Buskens. Hij kreeg bijvak zang van Marcel Reijans en studeert sinds september 2020 hoofdvak zang bij Hanneke de Wit, Paul Triepels en David Visser. Hij volgde een masterclass bij Margreet Honig.
Jaap is dirigent van het Agricola Consort, dat hij o.a. dirigeerde tijdens A Festival of Lessons & Carols in de Martinikerk te Groningen en cantatediensten in de Grote Kerk te Leeuwarden. Sinds mei 2019 staat Jaap met veel enthousiasme als dirigent voor het Gereformeerd Groninger Mannenkoor. Jaap was begin 2020 interim-dirigent van ‘Concertkoor Gloria Deo’/COV Drachten. Daarnaast is hij vanaf september 2021 dirigent
van het Asser Kamerkoor Arpeggio.
Jaap is (interim-) cantor van de Grote kerk te Leeuwarden en de Wijkgemeente Martinikerk te Groningen. Daarnaast geeft hij orgel- en pianolessen en is hij actief als begeleider van koren. Hij was per 1 oktober 2021 ook al als docent verbonden aan het Roder Jongenskoor.
zie voor meerinformatie: www.jaapdekok.nl

Jaap de Kok 1